W krajach członkowskich Unii Europejskiej właśnie zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące jednorazowych opakowań oraz odpadów opakowaniowych. Przepisy te wprowadzają wiele nowych zakazów, a jednym z nich jest zakaz pakowania w folię warzyw i owoców. Poznaj szczegóły.
Unia wdrożyła walkę z plastikiem
11 lutego tego roku w krajach członkowskich zaczęły obowiązywać przepisy unijnego rozporządzenia dotyczącego jednorazowych opakowań i odpadów opakowaniowych.
Celem tego rozporządzenia jest zmniejszenie ilości wytwarzanych opakowań oraz odpadów po tych opakowaniach.
Nowe przepisy obejmą zarówno opakowania wykorzystywane w sektorze handlowym, jak i w gospodarstwach domowych.
Zakaz dotyczący opakowań jednorazowych
Nowe przepisy dotyczą między innymi opakowań jednorazowych na owoce i warzywa. Mowa o:
- zakazie pakowania pojedynczych sztuk owoców lub warzyw w folię,
- zakazie pakowania owoców i warzyw w plastikowe worki (chyba że ich waga przekracza 1,5 kg),
- wymogu zmniejszania objętości produktu w celu pozbycia się pustych przestrzeni w paczkach.
Oprócz tego, z rynku zniknąć mają także jednorazowe saszetki na cukier, przyprawy, itp. Nie zobaczymy ich więc w restauracjach, hotelach i na stacjach benzynowych.
Własne opakowania na żywność
Nowe regulacje zakładają też, że klient restauracji czy kawiarni będzie mógł przynieść własne opakowanie lub kubek np. na kawę, bez ponoszenia dodatkowych opłat.
Zwiększenie opakowań z recyklingu
Oprócz tego, kraje członkowskie już muszą zwiększać w opakowaniach ilość materiałów pochodzących z recyklingu, bo Unia przewiduje, że do 2030 roku wszystkie opakowania dostępne na unijnym rynku będą nadawały się do recyklingu.
Kiedy ostateczny termin na wdrożenia rozporządzenia?
Nowe przepisy ujęte są w formie rozporządzenia, a nie dyrektywy. Oznacza to, że o opublikowaniu rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym UE przepisy będą musiały być ostatecznie wdrożone po upływie 18 miesięcy, czyli dokładnie 12 sierpnia 2026 roku.
Pomimo tego, wiele krajów już teraz wdraża założenia unijnego rozporządzenia, aby mieć czas na dostosowanie sektora handlowego do nowej rzeczywistości.