Rewolucja w szkołach! Minister zlikwiduje „godziny dostępności” nauczycieli

Agnieszka
Newsy
22.05.2025 10:07
Rewolucja w szkołach! Minister zlikwiduje „godziny dostępności” nauczycieli

Na konferencji prasowej, która odbyła się w środę 21 maja, Barbara Nowacka poinformowała, że zwolni nauczycieli z obowiązku, który ciążył na nich przez lata. Mowa o tzw. godzinach czarnkowych, które zdaniem zdecydowanej większości nauczycieli były zupełnie niepotrzebne.

Czym są “godziny czarnkowe”?

“Godziny czarnkowe” to potoczna nazwa na specjalnie wyznaczony czas, w którym uczniowie i ich rodzice mogą skorzystać z konsultacji z danym nauczycielem.

W obowiązku nauczyciela jest prowadzenie takich konsultacji przez jedną godzinę tygodniowo. W trakcie tej godziny nauczyciel jest dostępny zarówno dla uczniów, jak i rodziców, którzy potrzebują konsultacji. 

“Godziny czarnkowe” do likwidacji

Ze względu na fakt, że większość nauczycieli uważa “godziny czarnkowe” za niepotrzebne i utrudniające pracę, Ministerstwo Edukacji podjęło decyzję o wycofaniu tego obowiązku. 

„Zleciłam pracę, by tak zwana godzina czarnkowa zniknęła już z obowiązków nauczyciela. (…) Godzina czarnkowa będzie zlikwidowana. Prace już są rozpoczęte w ministerstwie” – powiedziała Barbara Nowacka, ministra edukacji, na środowej konferencji prasowej. 

Ministra dodała, że ta “pusta godzina” jest zbędna, bo nauczyciele i tak są w ciągłym kontakcie z uczniami i rodzicami. Co więcej, z “godzin czarnkowych” większość uczniów i rodziców i tak nie korzysta. 

96 procent nauczycieli nie chce “godzin czarnkowych”

Związek Nauczycielstwa Polskich postanowił zapytać o “godziny czarnkowe” samych zainteresowanych, czyli nauczycieli. 

Wśród nauczycieli przeprowadzono ankietę, z której wynika, że 96 procent nauczycieli chce likwidacji “godzin czarnkowych”. W badaniu wzięło udział 12,5 tys. nauczycieli.

Na pytanie dotyczące częstotliwości, z jaką uczniowie i rodzice korzystają z konsultacji wynikają następujące dane:

  • 75% nauczycieli zadeklarowało, że uczniowie w ogóle nie korzystają z godzin dostępności.
  • 16% wskazało, że uczniowie korzystają z nich bardzo rzadko.
  • 6% odpowiedziało, że uczniowie korzystają rzadko.
  • 3% nauczycieli uznało, że uczniowie korzystają z godzin dostępności często.

Dodatkowo:

  • 79% nauczycieli stwierdziło, że rodzice uczniów nie korzystają wcale z tej formy kontaktu.
  • 18% wskazało, że rodzice korzystają bardzo rzadko,
  • 3% – że rodzice korzystają rzadko.

Co więcej, ponad połowa ankietowanych nauczycieli oceniła, że w ich miejscu pracy nie ma warunków do realizacji godzin konsultacji.