Na wybranych lotniskach w Unii Europejskiej wprowadzane są zmiany, które mogą diametralnie odmienić sposób podróżowania. Nowoczesne systemy kontroli bezpieczeństwa pozwolą pasażerom na przewożenie płynów w większych pojemnikach, bez konieczności ich wyjmowania podczas kontroli. Ale – uwaga – nie każde lotnisko jeszcze korzysta z tej technologii.
Na lotniskach skanery z tomografią
W centrum tej rewolucji znajdują się skanery C3, które korzystają z technologii tomografii komputerowej do analizy zawartości bagażu podręcznego.
Dzięki generowaniu precyzyjnych obrazów 3D, urządzenia te umożliwiają dokładniejsze wykrywanie potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów – bez potrzeby przeszukiwania bagażu ręcznie.
Takie rozwiązania są już wykorzystywane m.in. w
- Amsterdamie,
- Rzymie,
- Mediolanie,
- Berlinie,
a łącznie 21 krajów UE zainstalowało już około 700 takich skanerów.
Koniec z limitem płynów na lotniskach
Największa zmiana? Brak konieczności ograniczania płynów do 100 ml. Na lotniskach z wdrożonymi skanerami C3 pasażerowie mogą przewozić produkty takie jak perfumy, oliwa z oliwek czy wino nawet w opakowaniach o pojemności do 2 litrów – pod warunkiem, że są one odpowiednio zapakowane.
Również laptopy i inne urządzenia elektroniczne nie będą musiały być wyjmowane z torby podczas kontroli, co skróci kolejki i zwiększy komfort podróży.
Udogodnienia nie na każdym lotnisku
Mimo że zmiany są przełomowe, nie oznaczają one jednolitego podejścia w całej UE. Jak zaznaczyła rzeczniczka Komisji Europejskiej, Anna-Kaisa Itkonen, nowe przepisy dotyczą wyłącznie lotnisk z zatwierdzoną technologią.
To oznacza, że podróżując z jednego lotniska można przewieźć większe ilości płynów, ale już wracając z innego – niekoniecznie. Obowiązek jasnego komunikowania tych różnic spoczywa na zarządcach portów lotniczych.
Mniej opóźnień
Eksperci ds. lotnictwa podkreślają, że wdrożenie skanerów C3 nie tylko zwiększa poziom bezpieczeństwa, ale również przyspiesza proces kontroli. Dla linii lotniczych oznacza to mniejsze opóźnienia, a dla pasażerów – krótszy czas oczekiwania i mniej stresu.
Dzięki temu europejskie porty lotnicze mogą konkurować z liderami technologicznymi, takimi jak Heathrow, gdzie podobne systemy zaczęły działać już wcześniej.
Gdzie już działa nowy system?
Według aktualnych danych, nowe skanery zostały zainstalowane m.in. w:
-
Włoszech
-
Niemczech
-
Holandii
-
Irlandii
-
Szwecji
-
Malcie
-
Litwie
Liczba lotnisk objętych nowymi zasadami rośnie, ale nie wszystkie obiekty w UE są jeszcze na to przygotowane. Każde lotnisko musi indywidualnie poinformować podróżnych, czy korzysta z systemu C3.
Tymczasowy zakaz i jego cofnięcie
Choć nowoczesne skanery są już gotowe do pracy, w 2024 roku Komisja Europejska czasowo zawiesiła ich stosowanie z powodu kwestii technicznych. Jednak niedawna decyzja KE oznacza, że proces zatwierdzania ponownie ruszył.
Urządzenia, które przeszły weryfikację, mogą już być używane. Natomiast inne modele skanerów nadal czekają na analizę Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC). Dopiero po jej zakończeniu Komisja wyda ostateczną decyzję o dopuszczeniu kolejnych systemów.
źródło: fly4free.pl