Od przyszłego roku młodzi rowerzyści i użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą musieli liczyć się z nowymi zasadami. Ministerstwo Infrastruktury wprowadza obowiązek jazdy w kasku ochronnym, a rodzice i opiekunowie, którzy go zlekceważą, zapłacą mandat. Znamy już jego wysokość.
Nowe przepisy – kogo dotyczą?
Zmiany w prawie mają wejść w życie na początku 2026 roku. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadza:
-
obowiązek jazdy w kasku dla wszystkich osób do 16. roku życia, które korzystają z rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego (np. deskorolek elektrycznych, monocykli),
-
obowiązek przewożenia dzieci do 7. roku życia w foteliku i w kasku,
-
konieczność używania kasków spełniających określone normy bezpieczeństwa (certyfikat).
Przepisy obejmą zarówno pojazdy prywatne, jak i te z miejskich wypożyczalni.
Mandat za brak kasku – znamy kwotę
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że kara za dopuszczenie dziecka do jazdy bez kasku będzie wynosić 100 zł. Mandat otrzyma rodzic lub opiekun prawny, niezależnie od tego, czy dziecko porusza się na sprzęcie własnym, czy wypożyczonym.
Nowe regulacje mają działać podobnie jak przepisy obowiązujące na stokach narciarskich – tam również rodzice odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci.
Dlaczego wprowadzono ten obowiązek?
Według danych Komendy Głównej Policji i raportów szpitalnych:
-
w pierwszych miesiącach 2025 roku liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych wzrosła o 85%,
-
aż 55% zdarzeń spowodowały osoby poniżej 17. roku życia,
-
urazy głowy stanowią nawet ⅓ wszystkich obrażeń u użytkowników hulajnóg,
-
jazda w kasku zmniejsza ryzyko poważnego urazu głowy o 44% na hulajnodze i o 60% na rowerze, a ryzyko śmierci – o 70%.
Lekarze podkreślają, że większość ciężkich urazów głowy u dzieci dotyczy osób, które nie miały kasku w chwili wypadku.
Co na to rowerzyści?
Część środowiska rowerowego krytykuje nowe przepisy, wskazując m.in. na:
-
ryzyko spadku popularności rowerów wśród dzieci,
-
błędne poczucie bezpieczeństwa („mam kask, więc mogę ryzykować”),
-
możliwe problemy z wypłatą odszkodowań w razie wypadku bez kasku,
-
brak wystarczającej infrastruktury rowerowej i edukacji jako głównych przyczyn wypadków.
Mimo to eksperci z dziedziny medycyny oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego uznają obowiązek kasku za krok w dobrą stronę.
Kiedy trzeba będzie mieć kask?
Jeżeli nowe przepisy przejdą proces legislacyjny zgodnie z planem, od stycznia 2026 roku każde dziecko do 16. roku życia będzie musiało mieć kask podczas:
-
jazdy na rowerze,
-
jazdy na hulajnodze elektrycznej,
-
korzystania z innych UTO (Urządzenia Transportu Osobistego).
Rodzice powinni już teraz zacząć wyrabiać u dzieci nawyk zakładania kasku – nie tylko po to, by uniknąć mandatu, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa.