Szkoły dostaną nowy obowiązek od 2026 r. Będą przygotowywać opinię o uczniu dla poradni

Ewelina
Dziecko
11.08.2025 6:53
Szkoły dostaną nowy obowiązek od 2026 r. Będą przygotowywać opinię o uczniu dla poradni

Od 1 kwietnia 2026 r. szkoły i przedszkola w całej Polsce będą zobowiązane do przekazywania do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych informacji o funkcjonowaniu ucznia. Obowiązek ten dotyczyć będzie tylko tych dzieci, w przypadku których rodzic lub opiekun złoży wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii.

Nowe przepisy to część reformy przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, której celem jest zwiększenie trafności diagnoz i lepsze dopasowanie form wsparcia do faktycznych potrzeb uczniów.


Dlaczego wprowadzono zmianę?

Do tej pory przekazywanie przez szkoły informacji o uczniu było uzależnione od praktyki danej poradni — jedne wymagały takich danych, inne bazowały głównie na rozmowach z rodzicami i dokumentacji medycznej. MEN wskazuje, że brak jednolitych zasad mógł powodować nietrafne rozpoznania i rekomendacje.

Wprowadzenie obowiązkowej opinii od placówki edukacyjnej ma sprawić, że diagnoza w poradni będzie uwzględniać także codzienne funkcjonowanie dziecka w szkole lub przedszkolu.


Jak będzie wyglądać procedura?

  1. Rodzic/opiekun składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii lub orzeczenia.

  2. Poradnia zwraca się do szkoły/przedszkola o przygotowanie informacji o uczniu.

  3. Placówka przekazuje poradni dokument zawierający opis funkcjonowania dziecka — szczegółowy zakres danych zostanie określony w wytycznych MEN, które mają zostać opublikowane w 2025 r.


Kto przygotuje opinię?

Odpowiedzialność za opracowanie dokumentu będzie spoczywać na wychowawcy klasy (w przedszkolu — na nauczycielu wychowania przedszkolnego) we współpracy z innymi nauczycielami oraz specjalistami, takimi jak pedagog czy psycholog szkolny.


Zmiany w pracy zespołów orzekających

Projekt przewiduje także inne modyfikacje:

  • lekarz nie będzie musiał uczestniczyć w każdym posiedzeniu zespołu — decyzję w tej sprawie podejmie jego przewodniczący,

  • możliwy będzie udział członka zespołu leczącego dziecko (np. psychiatry),

  • w przypadku uczniów z rodzin migranckich będzie można zaprosić asystenta międzykulturowego lub tłumacza.


Uproszczona dokumentacja

  • Orzeczenia i opinie mają być prostsze i pozbawione powtarzających się informacji.

  • Po wyrażeniu zgody przez rodzica poradnia będzie mogła przekazać dokumenty bezpośrednio do szkoły/przedszkola, co przyspieszy wdrożenie zaleceń.


Wydłużony czas na odwołania

Kurator oświaty będzie miał 21 dni (zamiast obecnych 14) na rozpatrzenie odwołania od orzeczenia.


Wsparcie dla szkół i poradni

MEN zapowiada, że do czasu wejścia w życie nowych przepisów zapewni:

  • szkolenia dla nauczycieli i specjalistów (we współpracy m.in. z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji i Akademią Pedagogiki Specjalnej),

  • narzędzia informatyczne do tworzenia dokumentów,

  • gotowe formularze i wytyczne dotyczące opinii.


Podsumowanie: od 1 kwietnia 2026 r. szkoły i przedszkola będą zobowiązane do przygotowania opinii o uczniu na potrzeby poradni, ale tylko w przypadku dzieci objętych wnioskiem o orzeczenie lub opinię. Zmiana ma zapewnić lepsze dopasowanie wsparcia edukacyjnego i wychowawczego, a przy okazji wprowadza inne ułatwienia w pracy zespołów orzekających i w obiegu dokumentacji.

Kluczowe Punkty
  • Od 1 kwietnia 2026 r. każda szkoła i przedszkole musi sporządzić pisemną opinię o funkcjonowaniu ucznia.
  • Dokument trafi do poradni psychologiczno-pedagogicznej przed wydaniem orzeczenia lub opinii.
  • Celem jest trafniejsza diagnoza oraz lepsze dopasowanie wsparcia do potrzeb uczniów.
  • Opinię przygotowuje wychowawca z zespołem nauczycieli, pedagogiem, psychologiem i specjalistami.
  • Opisuje ona m.in. zachowanie, relacje rówieśnicze, postępy w nauce i dotychczasowe formy pomocy.
  • Nowe przepisy wprowadzają elastyczny skład zespołów orzekających (lekarz nie zawsze obowiązkowy, możliwy tłumacz lub asystent).
  • Wzory orzeczeń zostaną uproszczone, a rodzice będą mogli wyrazić zgodę na bezpośrednie przekazanie dokumentów do szkoły.
  • Kurator oświaty zyska 21 dni na rozpatrzenie odwołania (dotąd 14).
  • MEN zapowiada szkolenia, narzędzia IT i gotowe formularze dla szkół w 2025 r.
  • Dyrektorzy powinni już teraz zaplanować szkolenia, procedury i harmonogramy pracy zespołów.
Zostań z nami