Już we wrześniu 2025 r. uczniowie wracający do szkół zastaną zupełnie nowe zasady na lekcjach wychowania fizycznego. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przygotowało szereg zmian, które mają nie tylko poprawić aktywność fizyczną dzieci i młodzieży, ale też uczynić WF bardziej nowoczesnym i dostępniejszym. Nowa podstawa programowa obejmie wszystkie poziomy edukacji – od pierwszej klasy szkoły podstawowej po szkoły policealne.
Od kiedy obowiązują zmiany?
Nowa podstawa programowa wchodzi w życie 1 września 2025 roku. Obowiązywać będzie we wszystkich szkołach publicznych i niepublicznych, obejmując:
-
szkoły podstawowe – klasy I–VIII,
-
szkoły ponadpodstawowe – licea, technika, szkoły branżowe I i II stopnia,
-
szkoły policealne.
Testy sprawnościowe już od I klasy
Jedną z kluczowych nowości będzie wprowadzenie obowiązkowych testów sprawnościowych już od klas I–III szkoły podstawowej. Dotychczas takie testy przechodzili tylko uczniowie od klasy IV wzwyż.
Ćwiczenia obejmą m.in. bieg wahadłowy, skok w dal z miejsca oraz „deskę” (plank).
Ważne: wyniki testów nie będą wpływać na ocenę z WF-u, mają jedynie pomóc w lepszym planowaniu rozwoju fizycznego uczniów.
WF bliżej życia i natury
MEN stawia na edukację ruchową zintegrowaną z codziennym funkcjonowaniem ucznia. WF ma rozwijać nie tylko ciało, ale też odporność psychiczną, umiejętności społeczne i proekologiczne nawyki. Program promuje:
-
zajęcia na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku,
-
aktywną edukację terenową,
-
sport przyjazny środowisku,
-
zajęcia integracyjne i równość szans,
-
świadome korzystanie z technologii wspierających rozwój ruchowy.
WF z elementami służb mundurowych
Nowością w starszych klasach podstawówek (VII–VIII) i szkołach ponadpodstawowych będzie moduł przygotowujący do testów fizycznych wymaganych w służbach mundurowych (np. w wojsku, straży pożarnej czy policji).
-
Dla klas VII–VIII moduł będzie fakultatywny,
-
W szkołach ponadpodstawowych – obowiązkowy.
Uczniowie poznają wymagania rekrutacyjne i nauczą się, jak się do nich przygotować – np. przez trening wytrzymałościowy czy siłowy.
WF w korelacji z innymi przedmiotami
Nowy WF to także integracja z edukacją zdrowotną, biologiczną, społeczną i technologiczną.
Przykład? Uczniowie mogą analizować tętno i oddech podczas ćwiczeń z pomocą smartwatcha, a potem omawiać wyniki np. na lekcjach biologii czy techniki.
Wsparcie dla nauczycieli
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) pojawi się komentarz metodyczny – przewodnik po nowej podstawie programowej. Zawiera on cele, przykłady ćwiczeń, ścieżki tematyczne i praktyczne wskazówki dla nauczycieli WF-u.
Dlaczego wprowadzono reformę?
MEN odpowiada na pogarszający się stan sprawności fizycznej polskich uczniów. Wyniki badań z ostatnich lat pokazują, że młodzież w wieku 13–16 lat ma znacznie słabsze wyniki w testach motorycznych niż ich rówieśnicy 15–20 lat temu.
Nowa podstawa programowa ma pomóc:
-
zwiększyć codzienną aktywność fizyczną uczniów,
-
zmniejszyć liczbę zwolnień lekarskich z WF-u,
-
poprawić zdrowie i kondycję młodego pokolenia,
-
zachęcić do ruchu poprzez zabawę i różnorodne formy zajęć.