Wyczekiwany program dofinansowań dla Polaków jednak NIE ruszy! Nabór miał wystartować w 2025 roku, a dopłaty miały wynosić 2500 zł

Martyna P.
Dofinansowania
18.09.2025 10:19
Wyczekiwany program dofinansowań dla Polaków jednak NIE ruszy! Nabór miał wystartować w 2025 roku, a dopłaty miały wynosić 2500 zł

Miał być przełomem w rozwoju ekologicznego transportu, ale skończyło się na planach. Choć zapowiedzi wzbudziły duże zainteresowanie, projekt wsparcia zakupu rowerów elektrycznych nie wejdzie w życie. Dlaczego podjęto decyzję o jego anulowaniu? Co miało znaleźć się w programie i co dalej z dopłatami do e-rowerów? Szczegóły poniżej.

„Mój Rower Elektryczny” jednak nie wystartuje

Choć miał być kolejnym krokiem w stronę ekologicznego transportu, finalnie nie wejdzie w życie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował o zakończeniu prac nad projektem „Mój Rower Elektryczny”.

Po konsultacjach i analizie założeń uznano, że program nie zostanie uruchomiony, mimo wcześniejszych zapowiedzi jego startu w 2025 roku.

Program wycofany jeszcze przed naborem

Projekt „Mój Rower Elektryczny” ogłoszono w lipcu 2024 roku jako inicjatywę promującą zieloną mobilność i zdrowy tryb życia. W pierwszej wersji zakładano budżet 300 milionów złotych, ale dokument przekazany do konsultacji w lutym 2025 roku przewidywał już tylko 50 milionów złotych.

Z tych środków miało zostać dofinansowane ponad 17 tysięcy zakupów rowerów elektrycznych. Jak się jednak okazało – nigdy nie doszło nawet do ogłoszenia naboru wniosków.

Zdjęcie Wyczekiwany program dopłat dla Polaków jednak NIE ruszy! Nabór miał wystartować w 2025 roku, ale Ministerstwo zdecydowało o jego zakończeniu #1
ŹRÓDŁO: X

Co zakładał program „Mój Rower Elektryczny”?

W lutowej wersji projektu przewidywano, że:

  • osoby fizyczne mogłyby uzyskać do 2500 zł dopłaty na zakup roweru elektrycznego,

  • w przypadku rowerów cargo i specjalistycznych wózków rowerowych, dotacja miała sięgać nawet 4500 zł,

  • poziom wsparcia ustalono na do 50% kosztów kwalifikowanych,

  • środki miały być wypłacane po zakupie pojazdu, na podstawie dokumentów zakupu.

Finansowanie planowano ze środków Funduszu Modernizacyjnego UE, jednak brak zgody ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego uniemożliwił wdrożenie programu w tej formie.

"Program nie spełnia oczekiwań" 

Jak poinformował NFOŚiGW, liczne uwagi zgłoszone w czasie konsultacji społecznych pozwoliły dokładnie ocenić potencjał programu i jego ograniczenia.

Ostatecznie, po analizie zgłoszeń oraz ocenie możliwości realizacyjnych, zapadła decyzja o zamknięciu projektu jeszcze przed ogłoszeniem naboru.

„Po przeprowadzeniu kilku faz konsultacji uznaliśmy, że program nie spełnia oczekiwań oraz nie gwarantuje efektywności wsparcia. Dlatego zdecydowaliśmy się zakończyć prace nad jego wdrożeniem” – przekazał NFOŚiGW w oficjalnym komunikacie.

Oficjalne stanowisko Ministerstwa Klimatu

Informację o zamknięciu projektu potwierdziło również Ministerstwo Klimatu i Środowiska na platformie X (dawniej Twitter):

„Zakończyliśmy prace nad programem 'Mój Rower Elektryczny'. Po dokładnych analizach i konsultacjach zdecydowaliśmy, że nabór nie zostanie uruchomiony. Program miał wspierać rozwój zdrowych nawyków transportowych i ograniczenie emisji, jednak w obecnej formie nie zostanie wdrożony.”

Resort podkreślił jednocześnie, że poszukiwane będą inne formy wspierania elektromobilności, bardziej dopasowane do potrzeb społecznych i realiów finansowych.

Dlaczego program upadł?

Mimo rosnącej popularności rowerów elektrycznych, program „Mój Rower Elektryczny” napotkał kilka kluczowych barier:

  • niewystarczające źródło finansowania – brak zgody EBI na wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego,

  • wątpliwości dotyczące skuteczności wdrożenia,

  • obawy o tempo i sposób dystrybucji środków,

  • brak jednoznacznych korzyści społeczno-środowiskowych wskazanych w analizach.

Kluczowe Punkty
  • Program "Mój Rower Elektryczny" anulowany – NFOŚiGW zakończył prace przed ogłoszeniem naboru
  • Budżet skurczył się z 300 do 50 mln zł, co miało wystarczyć na 17 tys. e-rowerów
  • Dopłaty miały sięgać 2500 zł dla zwykłych e-rowerów i 4500 zł dla cargo, do 50 % kosztów
  • Brak zgody EBI na wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego UE zablokował finansowanie
  • Konsultacje wykazały niską efektywność i wątpliwe korzyści środowiskowe projektu
  • Ministerstwo Klimatu zapowiada nowe, lepiej dopasowane formy wsparcia elektromobilności
Zostań z nami