Nowe dopłaty do samochodów elektrycznych! Będą rekordowe kwoty, a nabór wystartował 20 października

Martyna P.
Dofinansowania
14.10.2025 9:34
Nowe dopłaty do samochodów elektrycznych! Będą rekordowe kwoty, a nabór wystartował 20 października

Już wkrótce kierowców i przedsiębiorców czekają duże zmiany w programie dopłat do aut elektrycznych. Rząd zapowiada nową edycję popularnego projektu, która ma otworzyć drzwi do wsparcia dla większej liczby osób i pojazdów. Eksperci mówią o przełomie w rozwoju elektromobilności w Polsce — sprawdź, co szykuje się od jesieni 2025 roku.

Nowe dopłaty do aut elektrycznych już od października 2025! 

Rząd szykuje istotne modyfikacje w systemie dopłat do pojazdów elektrycznych, które mogą znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe kierowców i przedsiębiorców.

Nadchodząca edycja programu „NaszEauto” ma nie tylko zwiększyć dostępność wsparcia, ale także wprowadzić nowe typy pojazdów do systemu dofinansowań.

Co istotne, zmieniają się również zasady naboru i maksymalne kwoty wsparcia. Szczegóły poznaliśmy tuż przed rozpoczęciem kolejnej rundy programu.

Nowe limity dopłat – nawet 600 tys. zł dla pojazdów użytkowych

W najbliższej edycji programu wprowadzono rekordowe maksymalne kwoty dofinansowań:

  • do 600 000 zł – dla pojazdów kategorii M2 (małe busy z więcej niż 8 miejscami),

  • do 70 000 zł – dla lekkich pojazdów użytkowych kategorii N1 (np. furgonetki),

  • do 40 000 zł – dla aut osobowych z napędem elektrycznym (limit bez zmian).

Jak podkreślił wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta, to największe rozszerzenie katalogu pojazdów objętych wsparciem od początku działania programu. Dzięki temu lokalne firmy i instytucje publiczne zyskają realną możliwość zakupu pojazdów zeroemisyjnych.

Bez dopłat dla flot korporacyjnych

Mimo znacznego rozszerzenia programu, floty dużych przedsiębiorstw wciąż nie będą mogły korzystać z dofinansowań. To jedno z głównych zastrzeżeń zgłaszanych przez przedstawicieli branży transportowej, którzy obawiają się, że ograniczenie to spowolni rozwój elektryfikacji dużych flot.

Resort argumentuje jednak, że priorytetem jest wsparcie dla lokalnych podmiotów i sektora publicznego, a środki muszą być wykorzystane w sposób jak najbardziej efektywny.

Dopłaty również dla aut spoza Unii Europejskiej

W początkowych założeniach projektu pojawiła się propozycja wykluczenia z programu pojazdów objętych cłami spoza UE. Jednak – jak potwierdzają przedstawiciele resortu – pomysł został porzucony po krytyce branży motoryzacyjnej.

Dzięki temu wsparcie będzie nadal dostępne również dla pojazdów importowanych spoza Unii, co pozwoli utrzymać różnorodność rynkową i konkurencyjność cen.

Nowy nabór startuje 20 października 2025

Zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, kolejna tura naboru wniosków ruszy 20 października 2025 r. i potrwa do końca kwietnia 2026 roku lub do wyczerpania puli środków.

Łączna kwota przeznaczona na wsparcie w tej edycji to 1,2 miliarda złotych, z czego:

  • ponad 500 milionów zł już zabezpieczono dla dotychczasowych wniosków,

  • część środków została przesunięta na inne cele ekologiczne, m.in. termomodernizację szkół.

Złożono już ponad 16 tysięcy wniosków, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu programem.

Potrzebna szybsza obsługa wniosków

Wiceminister Bolesta przyznał, że jednym z kluczowych wyzwań jest obecnie przyspieszenie rozpatrywania złożonych wniosków. Opóźnienia w przyznawaniu środków mogą hamować proces wdrażania elektromobilności, dlatego zapowiedziano usprawnienie procedur i skrócenie czasu oczekiwania.

Dopłaty do rowerów elektrycznych? Na razie nie

Choć wcześniej rozważano rozszerzenie programu o rowery elektryczne, ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu. Jak podaje resort, budżet nie pozwala na uwzględnienie tej kategorii pojazdów w obecnej edycji programu.

To rozczarowanie dla części ekologicznych aktywistów, ale równocześnie oznacza większe środki na pojazdy elektryczne dla gospodarstw domowych i instytucji.

Nowa odsłona zamiast podatku od spalinowych aut

Warto przypomnieć, że program „NaszEauto” zastąpił pierwotnie planowany podatek od pojazdów spalinowych, który miał wejść w życie jako element Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W jego miejsce rząd postawił na motywację finansową zamiast opodatkowania.

To rozwiązanie bardziej akceptowalne społecznie, a jednocześnie skuteczniejsze w zachęcaniu do zakupu aut zeroemisyjnych.

Przyszłość elektromobilności zyskuje nowe wsparcie

Choć nie wszystkie postulaty branży zostały uwzględnione, eksperci są zgodni – nowa odsłona programu "NaszEauto" to najbardziej kompleksowa aktualizacja od początku jego funkcjonowania. Rozszerzenie listy beneficjentów, wyższe kwoty dopłat i nowe typy pojazdów mają realny potencjał, by wpłynąć na rozwój rynku e-mobilności w Polsce.

Elektromobilność w Polsce nabiera tempa

Polski rząd chce jeszcze mocniej promować ekologiczny transport, a jednym z kluczowych narzędzi tej strategii pozostaje program dopłat do aut elektrycznych. W jego nowej odsłonie pojawi się więcej grup beneficjentów, w tym m.in.:

  • osoby fizyczne,

  • jednoosobowe działalności gospodarcze,

  • organizacje społeczne i pozarządowe,

  • placówki edukacyjne i medyczne.

Celem jest szeroka dostępność dotacji, która ma przyspieszyć proces dekarbonizacji transportu w Polsce. Rząd zaznacza, że zmiany zostały wprowadzone po licznych konsultacjach branżowych i społecznych.

Kluczowe Punkty
  • Start naboru 20 października 2025 – kolejna edycja programu „NaszEauto” potrwa do końca kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania środków.
  • Rekordowe kwoty wsparcia: do 600 000 zł dla busów M2, 70 000 zł dla furgonetek N1 i 40 000 zł dla osobowych elektryków.
  • Nowi beneficjenci: osoby fizyczne, mikro-firmy, NGO, szkoły i szpitale; nadal bez wsparcia dla dużych flot korporacyjnych.
  • Brak wykluczenia pojazdów spoza UE – dotacje obejmą także auta importowane z rynków pozaunijnych.
  • Budżet 1,2 mld zł; ponad 500 mln zł zarezerwowane dla już złożonych wniosków.
  • Szybsza obsługa wniosków – resort klimatu zapowiada skrócenie procedur po krytyce opóźnień.
  • Bez dopłat do rowerów elektrycznych – zrezygnowano z tej kategorii ze względów budżetowych.
  • Program zamiast podatku od spalinówek – wsparcie finansowe ma skuteczniej zachęcać do zakupu aut zeroemisyjnych.
Zostań z nami