Te 4 przedmioty znikną z planu lekcji uczniów! Duże zmiany w szkołach już od września 2026

Martyna P.
Dziecko
21.11.2025 8:15
Te 4 przedmioty znikną z planu lekcji uczniów! Duże zmiany  w szkołach już od września 2026

Od września 2026 roku w polskich szkołach podstawowych wejdą w życie duże zmiany w organizacji nauczania. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało nowy plan, który obejmuje zarówno przekształcenia w strukturze przedmiotów, jak i nowe obowiązki nauczycieli oraz dyrekcji. Co dokładnie się zmieni? Oto najważniejsze informacje, które warto poznać już teraz.

Nowy plan nauczania w podstawówkach od 2026 

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało znaczące modyfikacje w organizacji pracy szkół podstawowych.

Od 1 września 2026 roku uczniowie oraz nauczyciele będą funkcjonować według nowego ramowego planu nauczania, który przynosi zarówno zmiany w podziale godzin, jak i w strukturze przedmiotów.

Przyroda zamiast czterech przedmiotów 

Jedną z najbardziej widocznych zmian jest połączenie czterech przedmiotów przyrodniczych w jeden interdyscyplinarny blok. Uczniowie klas IV–VI będą realizować 3 godziny tygodniowo zajęć z „przyrody”, która zastąpi dotychczasowe: biologię, geografię, chemię i fizykę.

Według założeń MEN, ten zintegrowany model ma pomóc dzieciom lepiej rozumieć współczesny świat i wykształcić umiejętność myślenia całościowego. Taki kierunek odpowiada międzynarodowym trendom edukacyjnym, gdzie nacisk kładzie się na naukę przez doświadczenie i powiązania między dziedzinami wiedzy.

Klasy VII–VIII wracają do tradycyjnego podziału 

W starszych klasach podstawówki powróci klasyczny podział na cztery oddzielne przedmioty: biologię, geografię, chemię i fizykę. Jednak MEN wprowadza tu nową organizację godzinową – łączny wymiar to:

  • 3 godziny z biologii i geografii: 2 w klasie VII i 1 w klasie VIII,

  • 3 godziny z chemii i fizyki: 1 w klasie VII i 2 w klasie VIII.

Zmniejszenie liczby godzin względem obecnych standardów ma zrównoważyć program i odciążyć uczniów przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych treści programowych.

Nowy przedmiot: edukacja obywatelska

Dotychczasowa wiedza o społeczeństwie ustępuje miejsca nowemu przedmiotowi – edukacji obywatelskiej. Będzie ona prowadzona w klasach VII–VIII po 1 godzinie tygodniowo i skoncentruje się na praktycznych aspektach funkcjonowania obywatela w społeczeństwie.

MEN zaznacza, że nowy przedmiot ma uczyć postaw obywatelskich, odpowiedzialności społecznej oraz zrozumienia mechanizmów życia publicznego. Edukacja ta wpisuje się w szersze działania na rzecz rozwoju kompetencji społecznych u młodzieży.

Zajęcia praktyczno-techniczne zamiast techniki

Dotychczasowa „technika” zniknie z planu nauczania. Jej miejsce zajmą zajęcia praktyczno-techniczne w klasach IV–VI – po 2 godziny tygodniowo. Program tych zajęć ma być znacznie bardziej praktyczny i nastawiony na codzienne umiejętności, kreatywność oraz pracę zespołową.

Celem nowego przedmiotu jest rozwijanie kompetencji manualnych, logicznego myślenia i przygotowanie uczniów do radzenia sobie z prostymi wyzwaniami technicznymi w życiu codziennym.

Rezygnacja z łaciny jako drugiego języka

W nowym planie nauczania nie będzie możliwości wyboru języka łacińskiego jako alternatywy dla drugiego języka obcego w klasach VII–VIII. Powodem tej decyzji jest bardzo niskie zainteresowanie uczniów – jak wskazuje MEN, liczba osób uczestniczących w zajęciach z łaciny była marginalna.

To działanie ma na celu lepsze wykorzystanie zasobów szkoły oraz kadry nauczycielskiej, koncentrując się na językach, które przynoszą praktyczne korzyści w dalszej edukacji i na rynku pracy.

Nowy podział godzin dyrektorskich

Wprowadzono ujednolicony wymiar tzw. godzin do dyspozycji dyrektora, który przedstawia się następująco:

  • 3 godziny dla klas I–III,

  • 6 godzin dla klas IV–VIII,

  • łącznie 9 godzin w całym cyklu nauczania w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Dla szkół specjalnych przewidziano 5 godzin w ośmioletnim cyklu. Zmiany mają pozwolić na bardziej elastyczne zarządzanie planem lekcji i dodatkowymi aktywnościami, zgodnie z potrzebami uczniów.

Wychowawcy z nowym obowiązkiem 

Każdy wychowawca w klasach IV–VIII będzie musiał przeznaczyć minimum 1 godzinę tygodniowo na działania z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki.

Zajęcia mają koncentrować się na kształtowaniu odpowiedzialnych postaw i przeciwdziałaniu zagrożeniom, w tym m.in. cyfrowym, społecznym i zdrowotnym.

To kolejny krok w kierunku wzmocnienia roli wychowawcy jako osoby nie tylko wspierającej uczniów dydaktycznie, ale także społecznie i emocjonalnie.

Wsparcie psychologiczne i rewalidacja 

W projekcie uwzględniono także rozszerzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jej minimalny wymiar będzie uzależniony od liczby oddziałów oraz liczby uczniów w szkole. Szczególne wsparcie przewidziano dla placówek specjalnych, gdzie na jeden oddział ma przypadać 76 godzin rocznie.

Dodatkowo, uczniowie z umiarkowanymi i znacznymi trudnościami rozwojowymi mają otrzymać:

  • 4 godziny zajęć obowiązkowych tygodniowo,

  • oraz minimum 6 godzin rewalidacji.

Te działania mają na celu zagwarantowanie równego dostępu do edukacji i wsparcia, niezależnie od indywidualnych potrzeb.

Tydzień projektowy 

Od roku szkolnego 2026/2027 każda klasa IV–VIII będzie uczestniczyć w tzw. tygodniu projektowym. W tym czasie nie będą prowadzone tradycyjne lekcje, a uczniowie wezmą udział w międzyprzedmiotowych projektach edukacyjnych.

Wyjątkiem będzie tylko pierwszy rok wdrożenia reformy – uczniowie klas IV zostaną z tego obowiązku wyłączeni. Celem tygodnia projektowego jest rozwijanie kreatywności, współpracy i samodzielnego myślenia, a także praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.

Kiedy wejdą w życie nowe zasady?

Wszystkie opisane zmiany w ramach nowego planu nauczania mają zacząć obowiązywać od 1 września 2026 roku. Do tego czasu szkoły, nauczyciele i samorządy będą przygotowywać się do wdrożenia reformy, która – jak podkreśla MEN – ma unowocześnić i uprościć system kształcenia podstawowego w Polsce.

Kluczowe Punkty
  • Nowy ramowy plan nauczania od 1 września 2026 r. w szkołach podstawowych
  • Przyroda zastąpi biologię, geografię, chemię i fizykę w klasach IV–VI (3 h/tyg.)
  • W klasach VII–VIII powrót czterech przedmiotów przyrodniczych z ograniczoną liczbą godzin (łącznie 6 h)
  • Nowy przedmiot: edukacja obywatelska w klasach VII–VIII (1 h/tyg.)
  • Zajęcia praktyczno-techniczne zamiast techniki w klasach IV–VI (2 h/tyg.)
  • Rezygnacja z łaciny jako drugiego języka obcego
  • Ujednolicony pakiet godzin dyrektorskich: 3 h (I–III) + 6 h (IV–VIII)
  • Wychowawcy z obowiązkową godziną profilaktyki i bezpieczeństwa co tydzień
  • Rozszerzone wsparcie psychologiczno-pedagogiczne i rewalidacja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
  • Coroczny tydzień projektowy dla klas IV–VIII (bez klas IV w roku 2026/27)
Zostań z nami