1000 plus dla tysięcy pominiętych pracowników? Jest postulat w sprawie nowego comiesięcznego dodatku

Martyna P.
Biznes i finanse
25.11.2025 8:35
1000 plus dla tysięcy pominiętych pracowników? Jest postulat w sprawie nowego comiesięcznego dodatku

Czy rząd szykuje nowe wsparcie finansowe dla grupy pracowników, o których dotąd zapomniano? Sejmowa Komisja do Spraw Petycji zabrała głos w sprawie niedopatrzeń w systemie dodatków motywacyjnych i skierowała konkretne żądania do Premiera. Chodzi o realne pieniądze dla tysięcy osób zatrudnionych w sektorze publicznym. Sprawa może mieć poważne konsekwencje dla polityki kadrowej państwa.

Nowy dodatek 1000 zł brutto dla pominiętych pracowników administracji? 

1000 zł brutto miesięcznie – tyle może wynieść nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia dla tysięcy pracowników, którzy dotychczas nie otrzymali żadnego wsparcia finansowego w ramach rządowych programów.

Chodzi o osoby zatrudnione w sektorze publicznym, które – mimo pełnienia kluczowych funkcji – zostały pominięte przy rozdziale dodatków motywacyjnych. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji podjęła działania, by to zmienić.

Dodatki wprowadziły podziały, nie rozwiązania

W połowie 2024 roku rząd przyjął dwie uchwały (nr 62 i 63 z dnia 19 czerwca 2024 r.) ustanawiające dodatek motywacyjny w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie dla pracowników systemu pomocy społecznej i pieczy zastępczej.

Miał on poprawić warunki pracy i zatrzymać doświadczonych specjalistów. Niestety, mechanizm ten nie objął wszystkich zatrudnionych, nawet tych, którzy wykonują identyczne lub podobne obowiązki.

W efekcie zamiast ujednolicenia systemu, powstały nowe linie podziału – pomiędzy tymi, którzy dodatek otrzymali, a tymi, którzy zostali pominięci.

Petycja w obronie wykluczonych: kto został pominięty?

We wrześniu 2025 roku, Sejmowa Komisja do Spraw Petycji rozpatrzyła obywatelski wniosek (dezyderat nr 149), który wskazał na grupę pracowników realizujących zadania zlecone, ale nieuwzględnionych w uchwałach rządowych.

Dotyczy to osób, które wykonują obowiązki wynikające z aż 12 różnych ustaw, m.in.:

  • ustawy o świadczeniach rodzinnych,

  • ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

  • ustawy o dodatku osłonowym.

To właśnie te osoby odpowiadają za wypłaty świadczeń i kontrolę uprawnień – a więc wykonują prace kluczowe dla systemu wsparcia społecznego.

Nierówne traktowanie w tej samej instytucji

W petycji zwrócono uwagę na rażącą niesprawiedliwość. Pracownicy ci, choć często zatrudnieni w tych samych urzędach, co ich lepiej wynagradzani koledzy, nie mają dostępu do dodatku motywacyjnego.

Taka sytuacja, jak zauważa Komisja, narusza zasadę równego traktowania i prowadzi do poczucia dyskryminacji wewnątrz instytucji publicznych. Dodatkowym problemem jest brak inicjatywy części samorządów, które nie decydują się na wypłatę wyrównawczych dodatków z własnych budżetów.

Postulat: nowa ustawa i 1000 zł brutto dla pominiętych

W odpowiedzi na sytuację, autorzy petycji zaproponowali uchwalenie nowej regulacji, która zagwarantuje dodatek w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie dla wszystkich pracowników realizujących zadania zlecone, pominiętych w obecnych programach.

Proponowany okres wypłat obejmowałby ten sam czas co obowiązujące dodatki – od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Warunkiem otrzymania wsparcia byłby brak wcześniejszego zakwalifikowania się do dodatku zgodnie z uchwałami Rady Ministrów.

Sejmowa Komisja mówi „dość” systemowym lukom

Komisja do Spraw Petycji przyjęła petycję z pełnym zrozumieniem i jednomyślnie stwierdziła, że obowiązujące przepisy są wadliwe. W dezyderacie skierowanym do Prezesa Rady Ministrów, podkreślono, że pominięcie części pracowników jest nie tylko niesprawiedliwe, ale wręcz przeczy celowi, jaki zakładał ustawodawca.

Członkowie Komisji podkreślają, że równość wynagrodzeń za pracę o porównywalnym charakterze musi być bezwzględnie przestrzegana, a obecna sytuacja zagraża stabilności kadrowej w sektorze publicznym.

Rząd na celowniku: pytania bez odpowiedzi

Dezyderat Komisji zawiera konkretne pytania, na które teraz musi odpowiedzieć Rada Ministrów. Parlamentarzyści domagają się:

  • Danych liczbowych – ile osób zostało pominiętych w obecnych dodatkach?

  • Informacji finansowych – jaka część środków przewidzianych na dodatki nie została wykorzystana w 2024 roku?

  • Oceny skutków – jakie będą koszty objęcia nowym dodatkiem całej wykluczonej grupy?

Co ważne, Komisja oczekuje również informacji, czy rząd planuje podjęcie kroków legislacyjnych, które trwale uregulują problem nierówności płacowej w administracji publicznej.

Możliwe źródła finansowania – bez dodatkowego obciążenia budżetu?

Warto zwrócić uwagę, że Komisja nie tylko stawia pytania, ale również wskazuje potencjalne rozwiązania. Jeśli część środków przeznaczonych na wcześniejsze dodatki nie została wykorzystana, mogą one posłużyć do sfinansowania nowego wsparcia bez konieczności zwiększania wydatków publicznych.

To racjonalne podejście zwiększa szanse na wdrożenie proponowanego rozwiązania bez oporu ze strony Ministerstwa Finansów.

Równość wynagrodzeń – więcej niż hasło?

Przedstawione przez Komisję argumenty są bardzo mocne – problem został potraktowany poważnie, a działania parlamentarzystów nie ograniczają się do symbolicznych gestów. Rząd ma teraz okazję, by pokazać, czy zasady sprawiedliwości społecznej są rzeczywiście elementem polityki, a nie jedynie pustym sloganem.

Decyzja w tej sprawie nie dotyczy tylko dodatku – może stać się precedensem dla przyszłych reform w administracji publicznej, gdzie transparentność i równość będą fundamentami polityki kadrowej.

źródło: ksiegowosc-budzetowa.infor.pl

Kluczowe Punkty
  • Sejmowa Komisja do Spraw Petycji żąda od rządu wyrównania dodatków motywacyjnych.
  • Nowe świadczenie ma wynieść 1000 zł brutto miesięcznie dla pominiętych pracowników administracji.
  • Problem dotyczy osób realizujących zadania zlecone z 12 ustaw pomocowych, m.in. świadczenia rodzinne i alimenty.
  • Dotychczasowe uchwały rządu (nr 62 i 63) stworzyły nierówność płacową w tych samych urzędach.
  • Komisja w dezyderacie nr 149 domaga się danych, kosztów i planu ustawowego od Premiera.
  • Możliwe jest sfinansowanie dodatku z niewykorzystanych środków na poprzednie programy.
  • Sprawa może stać się precedensem dla reform kadrowych w administracji publicznej.
Zostań z nami